Archive for június, 2011

Tíz mondat egy világjáró ibérről

szombat, június 25th, 2011

Ferenczes István: Zazpi (Kortárs Könyvkiadó, Budapest, 2010.)


Szín: fekete

Szó / szókapcsolat: inka

Ennivaló:

Színész(nő): Penélope Cruz

Zene: Carlos Santana feat. Mana – Corazon Espinado

(tovább…)

Tíz mondat a testkalitkáról

csütörtök, június 23rd, 2011

El Kazovszkij: Homokszökőkút. (Magvető, Bp., 2011.)

 

Szín: acélkék

Szó / szókapcsolat: test

Ennivaló: lótuszvirág

Film: Black Swan

Zene: Black Swan Soundtrack – Opposites Attract

(tovább…)

Tíz mondat az orosz melankóliáról

szerda, június 22nd, 2011

(Kovács András Ferenc): Alekszej Pavlovics Asztrov hagyatéka (Bookart, Csíkszereda, 2010.)


Szín: gesztenyebarna

Szó / szókapcsolat: őszidő

Ennivaló: kalács

Film: Anyegin

Zene: Viszockij: Спасите наши души

(tovább…)

Tíz mondat arról, hogy van miről

péntek, június 17th, 2011

Csender Levente: Fordított zuhanás (Magyar Napló, Bp., 2010.)

Szín: esőszürke

Szó / szókapcsolat: kaland

Ennivaló: babkonzerv

Színész: Robert Carlyle

Zene: Bruce Springsteen: Streets of Philadelphia

(tovább…)

Tíz mondat arról, hogy a peremen az élet

csütörtök, június 16th, 2011

Keresztesi József: A Karácsondi út. A Szőranya és az Új Párduc zenekarok dalszövegeiből. (JAK – Prae.hu, Bp., 2009.)

Szín: magyar narancs

Szó / szókapcsolat: vidék

Ennivaló: resztelt máj

Film: Fear and Loathing in Las Vegas

Zene: Szőranya: Szabadságot Svájcnak

(tovább…)

Tíz mondat arról, hogy beláthatunk-e egy kalap alá

kedd, június 14th, 2011

Pollágh Péter: A Cigarettás (Prae.hu – Palimpszeszt, Bp., 2010.)

Szín: fehér

Szó / szókapcsolat: hetvenkilenc

Ennivaló: tejtábla

Film: Inception / Eredet

Zene: Gandalf: Hang on to a Dream

(tovább…)

10. TIFF. Best of the rest és a naiv rajongás

kedd, június 14th, 2011

Fliegauf Benedek: Méh

Még két filmről, hogy nyomtalanul el ne múljanak. A kortárs erkölcsfilozófián, alkalmazott etikán belül két témapreparátum ismeretes, amely inkább a katedrahuszárok, mintsem az úgynevezett utca embere számára releváns: a klónozás és az eutanázia mint az emberi létezéssel és méltósággal összefüggő határhelyzetek, illetve mint a pennák sercegtetésére szolgáló és filmtémaként sem újdonságszámba menő skolasztikus filozófiai problémák. A Mar adentro, valamint a Godsend az ismertebb és, mert sohasem a kérdés súlya számít, ugyanakkor sokatmondóan különböző minőségű filmes feldolgozások.

(tovább…)

Tíz mondat a mekanomorf hibridekről

szombat, június 11th, 2011

Nemes Z. Márió: Bauxit (Palimpszeszt – Prae.hu, Budapest, 2010.)

Szín: hússzínű

Szó / szókapcsolat: zsíros gép

Ennivaló: töltött paprika

Film: Mulholland Drive

Zene: Nirvana: Heart Shaped Box


(tovább…)

Magyar napi tortúra, leszámolás

szombat, június 11th, 2011

Hogy mennyire szenvedtem Tarr Béla filmjén (A torinói ló), azt nemhogy kár lenne tagadni és hiteltelen, de azt hiszem, része is ennek a sajátos filmélménynek. Azt persze szórakoztató volt látni, hogy a TIFF magyar napján összesereglett ismerősök, Kolozsvár színe-java ugyanolyan serényen távozik a filmről, amilyen elszántan negyven-ötven perccel azelőtt a terembe igyekezett. Nem mellékes azonban, hogy unalomból vagy a mozizás kínjából eredően menekül, vagy éppen ezekért marad ott az ember. A film ugyanis korántsem olvastatja magát, szándékosan a nézhetetlenséggel kacérkodik, és persze élvezhetetlen, nincs benne semmi, sőt a végére az is kiürül (Tarr Béla utolsó filmje, mondta), ez igaz.

(tovább…)

10. TIFF fesztiválfelező. Rögtönzés

csütörtök, június 9th, 2011

Srinivas Sunderrajan: The Untitled Kartik Krishnan Project

Egy nagy dán gondolkodótól kölcsönzöm az első leütést. A fesztivált és a filmet csak visszafelé érthetjük meg, de csak előrefelé élhetjük, nézhetjük. Mégsem túl szerencsés, ha a TIFF-ből jelen időben leginkább a régi idők TIFF-je emelkedik ki: a vetítési időpontok és a mozik közötti viszonylagos távolságok által átszervezett városélmény, a még történőben lévő szerkezet, a kockázat emléke. Ez az idei reklámfilmben megidézett bizonytalanság a babérokon való pihenés helyett éppenséggel az, amiért a kísérletező, független filmeket és az ugyanilyen fesztiválokat szeretni lehet.

(tovább…)